Hogyan tervezd a használtautó-vásárlás költségeit?

Ha a használtautó-kínálatból válogatsz, semmiképpen sem szabad azt az árkategóriát tűzni ki célul, amire még éppen elég a pénzed (vagy aminek vállalni tudod a havi terheit). Egy használt autóra költeni kell. Lehet, hogy csak kisebb karbantartásra van szükség, de akkor sem kell még megijedni, ha nagyobb alkatrészt kell az autón kicserélni. Ha egy egymillióért vásárolt autóra rá kell költeni még 200 ezret, akkor 1,2 millióból van egy jó autód, s nem költöttél mondjuk 4 milliót ugyanennek az új változatára.

Mérd fel, hogy mennyit kell az autóra költeni. Ne sajnálj megfizetni egy független megbízható szerelőt, aki szakértő segítséget tud nyújtani abban, hogy mit kell a kocsiban kicserélni vagy megjavítani. Egy ilyen bevizsgálás nem kerül többe 10-20 ezer forintnál. Érjen meg pár ezer forintot egy korrekt helyzetkép – amit az eladó is elfogad. Mérd fel a javítási költségeket, s tegyél rá még legalább 15-20 százalékot a becsült összegre. Ezzel együtt is megéri a vásárlás? Akkor lépj tovább.

Az autóvásárláson túli költségek

Mindenképpen számolj a vásárlás egyszeri költségeivel: ide tartozik az átírás és eredetiség-vizsgálat, esetleg műszaki vizsga. Lehetnek pénzügyi természetű költségeid is: lehet, hogy kell a bankodnak hitelbírálati díjat fizetni, vagy van a hitelnek egy induló egyszeri költsége. Ezekre érdemes tartalékolni – az átírás díja például már egy kisebb autó esetén is 70-100 ezer forint körül alakul.

Egy 5 éves, 80 kW teljesítményű, 1500 cm3 körüli autónál például a következő költségekkel kell számolnod:
• Eredetiségvizsgálat: 18.000 Ft
• Átírás (vagyonszerzési illeték): 32.500 Ft
• Új forgalmi engedély és törzskönyv: 12.000 Ft
• Teljesítményadó: 34.500 Ft.

Bármilyen értékű autót is vásárolsz, minden esetben kalkulálj egy egyszeri, alap szervizköltséggel. Olajcsere, szűrők, gyertyák, vezérműszíj és egy alap átvizsgálás férjen bele a költségvetésbe. Ne bízd magad a vezetett szervizkönyvre sem, mert nem tudod, hogy mennyire hitelesek a benne rögzített adatok. Ha legalább egy évig meg akarod tartani az autót, ami cserélendő, cseréld ki akkor is, ha az eladó szerint még nem lenne itt az ideje.

Havi költségek tervezése

Számold ki azt is, hogy mennyire tudod vállalni a kocsi rendszeres havi fenntartását. Mibe kerül neked az autó? Fizetni kell a biztosítását és az adóját. Ezeknek vedd az éves összegét, s oszd le havi költségekre. Fizetni kell a műszaki vizsgáját, olajcseréjét, új gumijait. Lesznek kisebb javítások, ezekre is be kell tervezni pár ezer forintot. A végösszeg akár a havi törlesztésre szánt pénz duplája is lehet. Gondold végig, hogy így is vállalható-e a vásárlás, vagy érdemesebb lenne talán kisebb, olcsóbb autót választani?

Sajnos, a tulajdonosok nagy része nem számolja végig, hogy mennyibe kerül neki az autó folyamatos fenntartása és működtetése. S mivel benzinre költeni kell, ott spórolnak, ahol tudnak. A biztonság áll a sor végén, riasztóberendezésre, téli gumira és a megfelelő biztosításra fordítódik a legkevesebb pénz.

Ne csak a kötelező biztosítás legyen kötelező tétel

Ha a biztonságra fordított tételeken igyekszel spórolni, akkor kerülhetsz igazán bajba, ha saját hibádból balesetet okozol. Ha nem te vagy a baleset okozója, akkor a kötelező biztosításod terhére történik a gépjármű kárrendezés, s van esélyed arra, hogy hozzájutsz a károd mértékhez képest megfelelő összeghez. De ha te okozod a balesetet (vagy csak megcsúszol az úton, s úgy töröd össze a kocsit), akkor a biztosító csak a CASCO szerződésedre fog fizetni. Ha ezen spórolsz a legtöbbet, akkor könnyen ott állhatsz egy ki nem fizetett kárral, egy totálkáros autóval és egy évekig tovább fizetendő hitellel.

Sokan az alapján kötnek biztosítást, hogy melyik társaság kínálja a legolcsóbb szerződést. Ez CASCO esetében akkor üthet vissza, amikor kiderül: túl magas az önrész, vagy egyes tételeket (pl. extra tartozékok ) nem fog megtéríteni a biztosító. Ne a biztosítás ára alapján dönts, hanem a számodra lényeges szolgáltatásokat vedd sorra, s ez alapján válaszd ki a biztosításodat.

Mit tegyél, hogy biztonságban legyél kárrendezés esetén is?

Remélhetőleg az autóvásárlásról sem döntesz szakértő szerelő ismerősöd véleménye nélkül. Ugyanezt javasoljuk akkor is, ha a biztosítás megkötésére kerül a sor, vagy amikor egy megtörtént káresemény után a biztosítóhoz fordulnál a kárigényed beadása céljából. Mindenképpen azt javasoljuk, hogy kárrendezési iroda segítsége nélkül ne állj neki ennek a feladatnak! Itt szakértők segítenek neked összeállítani a biztosítóhoz benyújtandó autóbalesettel kapcsolatos anyagokat. Ha jó kézben akarod tudni az autódat, akkor szakértő szerelőre bízod. Bízd az anyagi döntéseidet autóhoz értő szakértőre, s mindenképpen fordulj a kárrendezési irodához, mielőtt kárigénnyel fordulnál egy társasághoz. Itt elolvashatod, hogy például egy autóbaleset és gépjárműkár esetén mennyivel magasabb kártérítéshez juthatsz hozzá, ha szakértő tartja kézben a kárigényed összeállítását. Ne játssz orosz rulettet az autóddal, a biztonság terén is bízd magad szakértőkre!

Hogyan tervezd a használtautó-vásárlás költségeit?
5 (100%) 4 szavazat

Kitől vegyél használt autót?

A használatautó- vásárlás örök kérdése, hogy mi a megbízhatóbb: kereskedőtől, vagy magánszemélytől választani ki a megvásárolni kívánt autót? Hogyan tudod elkerülni a gátlástalan autónepperek világát, hogy ne vegyél újszerű használt autóként félmillió kilométert futott külföldi roncsot?

Sokan vannak, akik ma is a magánszemélytől vásárolt autókra esküsznek, mondván a kereskedő becsap, csak a hasznát akarja rátenni. Ha a kertből veszed az autót, az sokkal biztonságosabb, mert látod a régi tulajdonost, megismerheted a vezetési szokásait is, s biztos lehetsz benne, hogy nem tekergette vissza az órát. Sok ehhez hasonló érvet hallhatunk.

Tény, hogy a kereskedőtől vásárolt autók általában többe kerülnek, mint amikor a kert végéből hozod el a járgányt. De vajon ugyanazt az autót kapod meg mindkét esetben?

Az autótól szabadulni akaró tulajdonos az eladás előtt már ritkán költ a kocsira. Kikozmetikázza, mert a látszatra adni kell. A fényezés talán rendben lesz, kicseréli, vagy legalább kikalapáltatja a törött, horpadt darabokat. Olyan javításokat végeztet el az autón, ami esztétikailag javítja.

A tulajdonosok többsége azért adja el az autóját, mert már költeni kellene rá és azt nem akarja vállalni. Ezek a helyzetek a magánszemélytől vásárolt autók esetén azonban nem gyakran derülnek ki. A többségnél egy esedékes időszakos szerviz áll a háttérben. Amikor egy összegben kellene 150-200 ezer forintot rákölteni az autóra, akkor kerül szóba a csere kérdése. Költsön rá inkább az új tulajdonos.

A másik eset, amikor az autót eladó magánszemélyről utólag kiderül, hogy nem is egy keveset autózó nyugdíjas volt, hanem profi autónepper. Szándékosan alakítja a jó szándékú tulajdonos szerepét, hogy ezzel is megtévessze vásárlóját. Az által kínált autó pedig bizonytalan eredetű, külföldről behozott roncs, visszatekert órával, agyonhasznált motorral.

Amikor gépjárműkár esetén derül csak ki az autó múltja…

Ha a megvásárolt autó jól működik, elégedett vele a használója, sokszor ki sem derül a csalás. A kocsi valós múltjára azonban a legtöbb esetben nagyon is drámai körülmények között derül fény. Nem egy esetben történt meg, hogy közlekedési baleset utáni kárrendezés keretében, a gépjárműkár felmérése során derült ki az autó valós állapota. A szakértők írják le, hogy a jármű esetleg már többször is törött volt, itt-ott javították, újrafényezték. Tudod, mi történik ilyenkor? A biztosító iszonyatos pénzeket vesz le a kártérítésedből avultatás címén.   (Az avultatásról itt is olvashatsz érdekességeket.)

Hogyan lehet ezeket a csapdákat kikerülni?

Először is, minden autót meg kell vizsgáltatni szakértő szerelővel. Nem szabad rábízni magad a család autóját eladó nagypapa részletes beszámolójára, hogy ezzel a kocsival csak a templomba mentek el vasárnaponként egyszer. Ez a műsor. Az eladó mindig sokkal újszerűbbnek, kevesebbet futottnak, használatlanabbnak mutatja az autót a valóságosnál. Nem szabad bedőlni a (vélt) valós környezet hatásainak. Attól, hogy az autó most tiszta és a garázsból állnak ki vele, még lehet, hogy 5 éven át krumplit hordtak vele a hegyről. Lehet, hogy a bemutatott szervizkönyv is hamis, az órát pedig többször is visszatekerték az elmúlt években.

A használtautó átvizsgálása 10-20 ezer forintba kerül, de ennek fejében egy több milliós bukástól kímélheted meg magad. Ez legyen a minimum, ha magánszemélytől vásárolsz. A szerelő írja le a feltárt hibákat, s ezt a listát fogadtasd el az eladóval is. Ez megelőzheti a későbbi vitákat a rejtett hibákról, vagy az eladáskor már ismert problémákról.

Biztonságosabb kereskedőtől használt autót venni

A vásárlás legbiztosabb módja, ha kereskedőtől veszel használt autót. Egy jó kereskedőnél kipróbálva, valós adatokkal, a futásteljesítmény dokumentálásával, a meglévő hibák korrekt feltüntetésével veheted át az autódat. A vásárlásról megfelelő szerződést írtok, az autóról pedig számlát kell kapnod.

Mindezek a papírok fontosak, mert ez az alapja annak, hogy a kereskedő számon kérhető legyen. Egy magánszemélytől vásárolt használt autó esetén a régi tulajdonost holnap már nem találod meg. Egy kereskedő viszont helyben marad, állandó telephellyel rendelkezik. A cége felelősségre vonható, perelhető, s szükség esetén van is miből kártérítést fizetnie, vagy a jótállást biztosítania. Sőt, megkeresheted a cég régi ügyfeleit is, tájékozódhatsz arról, hogy milyen híre van a településen. Ez számodra is sokkal biztonságosabb hátteret jelent, mint egy ismeretlen magánszeméllyel kötni meg az autó adás-vételi szerződést.

Kitől vegyél használt autót?
5 (100%) 4 szavazat